Avslutning for Månedens poster og TurO sesongen 2023

Modum OL har avslutningskveld for TurO-sesongen 2023 onsdagen den 15.november kl. 19:00-21:00 på VIF-huset.
Deltakere fra Månedens Poster 2023 er også hjertelig velkommen.

Det blir kaffe med noe til, informasjon om året som gått og litt om neste år. Vi deler også ut TurO-merker og plaketter til de som klart kravene.

Post 11 henger ved en stein på åsen
Post 11

Månedens poster juli 2023

Post 9-12 for juli er plassert rundt Sætersbergåsen (250 m.o.h.) på kart Skibrekåsen. Det er sirka 5-6 km rundtur.

Du kan parkere ved Gapahuken (innerst i Fossumgata) eller om du heller ønsker kan du parkere og starte turen fra Nyfossum eller Buskerud Barneskole. Se tre ulike P-er på kart i pdf. Turen er lagt opp som en rundtur, og det er en enkel og lettgått tur med flott natur og fin utsikt på noen plasser.
Vi beskriver turen fra Gapahuken.
Dersom du starter fra Nyfossum kan du følge sti eller grusvei til Gapahuken (se kart).
Starter du fra Buskerud Barneskole har stien samme startpunkt som stien til Brennåstjern. Første del av stien går i jordekanten før den passerer ei grind etter ca 250 meter. Turen går delvis på gressgrodd traktorvei og delvis på sti.

Følg blå sti sørover fra Gapahuken. Første post (nr.9) ligger når du har gått nedover med fin utsikt mot Åmot der det er et stikryss.

Herfra tar du til høyre (vestover) stien opp mot idylliske Postvann. Herfra går stien over bekken og opp lia der du finner Post 10 i et stikryss.
Her kan du velge å gå rett fram på venstre side om Rosenmyr, et langstrakt myrparti vest for Sætersbergåsen, eller til høyre om Rosenmyr. Det er fantastisk natur å oppleve uansett hvilken side av Rosenmyr du velger.

Post 11 henger ved en stein (se bilde) høyest på åsen innen du begynner å gå den blåmerkede stien nedover/østover. Du har flott utsikt over bygda når du går stien ned.

Post 12 er plassert i stikryss der du er inne på skogstien ved Nyfossum. Her står det info-tavler som forteller om alt man kan se og oppleve i skogen. Herfra går du videre langs skogstien sørøst og etter bekken er det et lite stykke til et stikryss der du skal gå rett øst istedenfor å fortsette på blå merket sti. Da er du straks tilbake ved Gapahuken.

Total stigning underveis er 150 meter, med meste stigningen mellom post 9 og 10. Terrenget er ellers småkupert. Stien går mye over berg, så vær obs hvis det regner - det kan være glatt.

Dette er en kjempefin tur for alle, så smør nistepakka og legg ut på tur.

GOD TUR!

Kart

Månedens poster juni 2023

Løypa i juni følger Gamle Kirkevei fra Heggen Kirke til Vikerbakken. Parkering ved Hoppsenteret Følg Gamle Kirkevei hele veien fra Kirken. Post 5 ligger Skreinhaugen. Her skal det finnes gamle sagn som beretter om Likormens utfordringer med å flytte fra Vike til Heggen.

Videre langs veien finner vi Post 6 plassert ved Snekkerhaugen med en fantastisk utsikt over Modum.

Litt lengre nedover veien finner vi den utfordrende Dælabakken. Her ligger post 7.

Månedens siste post (8. post) ligger også i en bakke. Vikerbakken. Denne veien ble anlagt for å lette adkomsten til den nye brua fra 1841 over Tyrifjorden. Titter man forsiktig over de flotte stabbesteinene som fremdeles ligger der kan man skimte den flotte veimuren som ble anlagt midt på 1800-tallet.

Mer tekst og bilder/kart finner du her MÅNEDENS POSTER JUNI 2023 tekst.pdf

Deltakerkort finner du her (pdf)

På postene finner du koder som kan føres på deltakerkortet.

Månedens poster mai 2023

Årets mai poster ligger på Øya i Vikersund, parkering ved Vikersund nærsenter. Følg veien til Øya kultursti, hold til høyre ved brua over til Øya og følg stien sørover. Første post finner du på gangbru på stien, fortsett sørover til post to ved rastebenk mot Bergsjø. For å komme til post tre gå over gangbrua til Øya og følg stien nordover igjen på østsiden av øya. Post tre henger i et stort grantre. Fjerde og siste post for mai finner du på et høydepunkt helt nord på Øya. Turen er ca. 2 km i fint og lett turterreng.

Kart: mnd poster øya.pdf

Deltakerkort: Deltakerkort.docx.pdf

mp mai øya.jpg

Generell info

Månedens poster er et samarbeid mellom Modum kommune og Modum O-lag.

Hver måned fra mai til og med oktober setter Modum O-lag ut 4 poster på ulike steder i Modum. Gå tur til postene og bli med i trekningen av fine deltakerpremier! Postene blir som hovedregel hengende ute også måneden etter at de er satt ut, slik at om du har "gått glipp" av forrige måneds poster, har mulighet til å få de med deg alikevel.

logo maanedens poster.png

Har du spørsmål, ta kontakt med: